Hoe succesvol is een 2e spoor traject eigenlijk?
Volgens de ‘Werkwijzer Poortwachter’ van het UWV is een 2e spoor traject gericht op “(de verruiming van) de mogelijkheden van de werknemer om een passende functie buiten de eigen organisatie te vinden, te verkrijgen en/of te behouden”.
Iedere werkgever wil het liefst dat een arbeidsongeschikte werknemer, waarvoor bij de eigen organisatie geen mogelijkheden meer zijn, weer hervat in een nieuwe passende baan elders. De werkgever is daarom op zoek naar een re-integratiebureau die deze succesvolle trajecten ook daadwerkelijk kan uitvoeren. Vaak wordt ons dan ook de vraag gesteld’: “Hoe succesvol zijn jullie trajecten en wat is jullie plaatsingspercentage?”.
De hamvraag is natuurlijk wat wordt er verstaan onder succesvol. Voor ons is in sommige gevallen het begeleiden van iemand met ernstige beperkingen richting de WIA aanvraag al succesvol. Ook als wij ervoor zorgen dat iemand de soms uitzichtloze situatie bij de huidige werkgever kan loslaten en zich weer kan richten op de toekomst vinden we dat succesvol. Naar onze mening zijn alle stappen die iemand zet in zijn eigen traject succesvolle stappen naar een nieuwe toekomst. Natuurlijk is een nieuwe baan bij een andere werkgever het hoogste doel maar alleen het plaatsingspercentage nemen als uitgangspunt van onze dienstverlening is wat ons betreft onvoldoende en doet niet altijd recht aan de geleverde inspanningen. Liever praten wij over het succespercentage. En wat dat succes dan is kunnen we gezamenlijk bepalen.
Wat is dan wel een succesvolle route naar een nieuwe baan?
Onze ervaring is dat cliënten meestal middels een stage of detachering bij een nieuwe werkgever binnenkomen. Vaak wordt pas na de WIA beoordeling een arbeidsovereenkomst aangegaan omdat de nieuwe werkgever in aanmerking kan komen voor de No-Risk-Polis bij ziekte.
Zo zijn er in de afgelopen maanden cliënten in stages terecht gekomen bij het Nederlands Forensisch Instituut als Forensisch rapporteur, Fietswinkel van der Hout als Leermeester fietstechnicus, Specsavers als Winkelmedewerker en ’t Spon als Onderwijsassistent. Dit allemaal met hulp en advies van Regenius.
Wilt u meer weten over onze succesvolle trajecten neem dan contact met ons op 010-2614072 of stuur een mail naar info@regenius.nl.